Elsparkcykel test

Elsparkcykel bäst i test

Elsparkcykel bäst i test 2023

Elsparkcykeln har kommit att bli ett naturligt inslag på stadens gator. Voi och Lime är exempel på företag som placerat ut elsparkcyklar för uthyrning i städerna, och de har blivit såpass populära att du nästan kan se en vid varje gatuhörn.

Fördelarna med att äga din egen elspark är många, men det kan vara svårt att veta vilken du ska välja. Pris, funktion, design och kapacitet är bara några viktiga saker som spelar in.

Därför har vi gjort ett omfattande test, där vi gått igenom och jämfört 10 olika sparkcyklar utan några tillbehör för att hjälpa dig i ditt val.

Så gick testet till

Simon Gunnarsson

Simon Gunnarsson

Jag som utfört detta elsparkcykel test heter Simon Gunnarson och besitter en stor kunskap om elsparkcyklar och elscooters. I detta test har jag lagt hög fokus på ta reda på vilken elsparkcykel som är bäst baserat på vilket behov du som läsare har.

Nedan kan du se i vilka kategorier jag har baserat våra tester efter: 

  1. Elsparkcykel för vuxna
  2. Elsparkcykel för Barn
  3. Bästa budgetvalet
  4. Bästa premiumvalet
  5. Bäst räckvidd
  6. Bäst Körkomfort
  7. Bäst tålighet

Detta bör du tänka på när du köper en elsparkcykel/elscooter

Priset är självklart viktigt, men går du bara efter pris och köper den billigaste kommer du som detta testet visar inte få den bästa elsparkcykeln för dig.

Batterikapacitet, effekt, hastighet, vikt, storlek och laddtid är också viktiga faktorer som spelar in. Som du märker finns det mycket att tänka på. Därför ödslar vi inte mer tid, utan drar igång med testet på en gång så du kan hitta den bästa elsparkcykel för just dig.

Källhänvisning

Testet har genomförts genom att gå igenom och jämföra produktspecifikationer, recensioner och användaråsikter och såklart en hel del provkörningar. 

Vi använder endast trovärdiga och verifierade källor som google, trustpilot och facebook  och med hjälp av detta har vi kunnat bygga en mycket bra uppfattning om en elsparkcyklarna i kombination med våra egna utförliga tester. 

Våra provkörningar och tester har genomförts under sommartid med bra väderförhållanden, testerna har alltså utförts med samma förutsättningar på samma område i Stockholm med uträknade rutter för att bäst mäta elsparkcyklarna batterikapacitet, räckvidd och övriga funktioner.

E2S V2 Lite är den bästa enligt vårat elsparkcykel barn bäst i test.

Enligt oss är E2S V2 den solklara vinnaren för vuxna.

Efter vårt test så är E Wheels E2S V2 våran elscooter bäst i test, men vi lämnar ingen garanti att alla tycker likadant.

Kärt barn har många namn. Elsparkcykel, el scooter, el kickbike, scooter,

Den viktigaste är hastighetsgränsen. En elsparkcykel får inte gå snabbare än 20 km/h. Du hittar mer grundlig information om lagar och regler kring elscooters här!

 

Navigera i topplistan

E2S V2: TESTVINNAREN

1. E2S V2: TESTVINNAREN

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

Efter att vi utfört vårat test rådde det ingen tvekan om att E2S V2 var den obestridda vinnaren av årets test. Den har en enkel men också vacker design, lätta vikt, bra acceleration och bra pris. Det är på grund av det som denna fantastiska elkick från E-Wheels vinner priset elsparkcykel vuxen bäst i test och koras till den bästa elscootern 2022.

Komfort
Funktion
Design
Effekt:700 W
Batteri:10 Ah, 36 V
Hastighet:30 km/h eller 20 km/h
Räckvidd:35 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:5,5 timmar
Vikt: 12 kg
Max användarvikt: 125 kg
Ståplattans storlek:45 x 14,5 cm
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):1130x430x1180 mm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):1130x430x480 mm

Utrustning

Det mest noterbara är att E2S V2 är utrustad med solida, punkteringsfria däck. Detta gör att du inte behöver oroa dig för punktering eller hålla koll på lufttryck som du annars måste göra. Dock blir körningen mer stötig med solida däck, något som E-Wheels försökt motverka genom att ha dubbel fjädring mellan bakhjulet och ståplattan.

Mitt på styret sitter en ljusstark LCD display, som syns bra både i solljus och mörker.

En av de stora fördelarna med denna elscooter är belysningen. Här slår V2 de andra konkurrenterna i samma prisklass med hästlängder. Den kraftfulla lampan längst ner på styrstången lyser upp 5-6 meter framåt och visar tydligt för andra trafikanter vart du finns. På bakskärmen sitter en mindre röd diodbelysning som blinkar när du bromsar.

V2 är även kompatibel med E-Wheels nya elscooter app som du kan ladda ner gratis från Google Play och App Store. I appen kan du utöver att läsa ut diverse data bland annat låsa och låsa upp sparkcykeln, ställa in bromsstyrka och slå av och på farthållare.

Design

E2S V2 är till helheten sett en väldesignad och väl genomtänk sparkcykel. Utseendemässigt sett är det en rätt simpel, men ändå stilren och funktionell design.

Man har tänkt ergonomiskt genom att använda sig av tumgas istället för pekfingergas, och både broms och ringklocka sitter lättillgängligt på vänster handtag.

Ett vanligt problem är att de kan glappa i fällmekanismen när du kör. Detta är ett problem som E2S inte har, tack vare sin solida konstruktion.

Körkänsla

E2S V2 erbjuder med sin snabba och jämna acceleration kombinerat med den lika jämna inbromsningen en rolig och bekväm körupplevelse. Du kan utan problem trycka bromsen i botten utan risk att ramla av, och tack vare appen kan du till och med reglera hur hårt du vill att bromsen ska verka.

De solida däcken gör onekligen att sparkcykeln kan upplevas som stötigare på ojämnt vägunderlag, men den extra fjädringen motverkar detta rätt så bra. Fördelarna med punkteringsfria däck överväger nackdelarna med hästlängder.

Vad andra användare och experter tycker

Lovord och beröm över den snabba och jämna acceleration lyfts fram i näst intill varje recension, testguide och kundbetyg som E2S V2:s främsta egenskap. Kombinerat med den solida och stabila konstruktionen ger den en lyxig känsla och upplevs som betydligt dyrare än sitt relativt billiga pris och har seglat upp som vinnare i många tester.

Läs kundernas omdömen om E2S V2 hos Trustpilot här!

Läs Test.no:s recension av E2S V2 här!

Vår bedömning av produkten

Vi kan inte annat än att hålla med. E2S V2 ger med sin gedigna konstruktion, genomtänkta design och otroliga körkänsla en känsla av att den ska vara flera tusenlappar dyrare. De punkteringsfria däcken och den riktigt bra belysningen är också ett enormt stort plus.

Vi kan inte annat än att utse den till vinnare i vårt elscooter test och utnämna den till bäst elscooter 2023. En helt klart prisvärd kvalitetsparkcykel som är mer än värd pengarna.

E2S V2 PRO

2. E2S V2 PRO

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

PRO är en uppdaterad version av testets vinnare E2S V2. Utrustad med längre räckvidd, större däck, bättre design och kraftigare motor får du i denna onekligen en bättre elscooter.

Den något högre vikten kombinerat med prisskillnaden gör dock att PRO versionen inte riktigt kan mäta sig med den vanliga i det här testet.

Komfort
Funktion
Design
Effekt:1 000 W
Batteri:15 Ah, 36 V
Hastighet:30 km/h eller 20 km/h
Räckvidd:45 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:6 timmar
Vikt: 14 kg
Max användarvikt: 125 kg
Ståplattans storlek:45 x 14,5 cm
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):1130 x 430 x 1170 mm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):1130 x 430 x 490 mm

Utrustning

Utrustningsmässigt är det ingen större skillnad gentemot den vanliga V2:an. Den har samma funktioner som föregångaren, och de större däcken är egentligen den enda skillnaden du egentligen kan se förutom den kosmetiska designskillnaden.

Istället för att lägga till extra utrustning och funktioner har man istället satsat på att öka motorn och batteriets kapacitet istället.

Design

Formmässigt är PRO även här likadan som föregångaren. En annan logga och större hjul ger den en lite fräckare känsla, men inga stora förändringar utöver det.

Körkänsla

Det är här PRO skiljer sig. Med den kraftigare motorn och större batteriet får du en ännu bättre acceleration, och den klarar lutningar bättre. Det större batteriet gör att du kan åka längre, och tack vare komforten gör du det mer än gärna.

Vad andra användare och experter tycker

De flesta är överens om att E2S V2 PRO är en bra och välkommen förbättring. Den är speciellt populär bland de som pendlar långt, den stora motorn gör accelerationen ännu behändigare och batteriet gör att du kan åka längre.

En nackdel som framförs är att den är tyngre, vilket speciellt märks när den ska lyftas upp för trappor. Den bättre räckvidden och kraftigare motorn gör att viktökningen är värd att leva med, speciellt om den ska användas för längre distanser.

Läs vad användarna tycker om E2s V2 PRO hos Trustpilot här!

Vår bedömning av produkten

Vi anser att E2S V2 PRO är en bra uppgradering för långpendlaren. Med den kraftigare motorn och det större batteriet kommer den göra gott för dig som åker långt. De punkteringsfria däcken är ett stort plus, samtidigt som möjligheten att beställa den med luftgummihjul fortfarande finns.

Det är dock en rätt stor prisökning gentemot föregångaren, vilket är anledningen till att den inte vinner i vårt test. Jämför man med andra elsparkcyklar på marknaden med samma kapacitet har den dock fortfarande ett väldigt bra pris.

Sammanfattningsvis en kraftigare och bättre men dyrare version än vinnaren utav vårat el scooter bäst i test.

3. Eltra Ultra

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

Att jämföra Eltras Ultra med de andra elsparkcyklarna i detta test är kanske orättvist åt båda hållen. I jämförelse är detta en väldigt dyr elkickbike, men den är också så enormt mycket kraftigare. Med upp till 100 km i räckvidd är det kanske mer rätt att jämföra den med en elcykel, och då är priset helt plötsligt rätt billigt.

Komfort
Funktion
Design
Effekt:600 W
Batteri:52 V, 26 Ah
Hastighet:45 km/h eller 20 km/h
Räckvidd:80-100 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:5-8 timmar
Vikt: 26 kg
Max användarvikt: ej specificerat
Ståplattans storlek:ej specificerat
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):121 x 57 x 118 cm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):121 x 57 x 40 cm

Utrustning

Eltra har utrustat Ultra med en rund digital display på höger sida handtaget som bland annat visar batterimängd, fart och tiden. Eftersom den är byggd för långa resor och maximal komfort har den ordentlig stötdämpning både fram och bak samt luftfyllda däck.

Design

Man känner igen Ultran på att det är en riktigt gedigen och välbyggd elsparkcykel som byggts kompromisslöst. Allting sitter ordentligt och känns rejält, samtidigt som den är väldigt enkel att fälla ihop.

Den stora ståplattan är bred och stadig, speciellt tillverkad med din komfort i åtanke.

Körkänsla

I medelhöga och höga hastigheter går den som en dröm. Tillsammans med den bra stötdämpningen ger de stora luftfyllda däcken en väldigt mjuk och fin gång, oavsett hur underlaget är.

Grus- och kullerstensvägar behöver inte längre undvikas, för där andra sparkcyklar börjar skaka och vibrera glider Ultra fram utan problem.

Dock är den inte helt utan problem. Den stora motorn och höga vikten gör att du kan få svårt att kontrollera den i lägre hastigheter, och i lägre hastigheter måste du vara alert och vaksam.

Vad andra användare och experter tycker

Användarna och testarna av Eltras räckviddsmonster är eniga. Detta är en gedigen, rejäl maskin som passar perfekt för långa åkturer. Det är inte många sparkcyklar som tar dig mellan Stockholm och Västerås på en laddning, och speciellt inte såhär bekvämt.

Läs användarnas recensioner om Eltra Ultra hos Trustpilot här!

Vår bedömning av produkten

Slutsatsen är att detta är den perfekta elsparkcykel för långpendlaren, och kanske mer en konkurrent mot elcyklar än andra elscootrar. Har tänkt att åka långa sträckor och ofta är detta helt klart sparkcykeln för dig. Den har allt du kan behöva, och lite till.

Däremot rekommenderar vi inte Ultra för fritidsåkaren, eller dig som har behov av att bära cykeln mycket. Med sina rätt tunga 26 kg är den förståeligt rätt otymplig att slänga under armen och bära med sig.

E2S V2 MAX

4. E2S V2 MAX

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

Det verkar som att E-Wheels aldrig riktigt nöjer sig. Först lanserar de E2S V2, som snabbt seglar upp och blir en testvinnare och favorit. Därefter skapar de PRO, som är en ännu kraftigare utveckling av framgångskonceptet. Nu tar de ytterligare ett steg längre i och med MAX-modellen.

Här har de tryckt in en ännu kraftigare motor och ett ännu större batteri, samt gjort några andra ändringar och förbättringar.

Komfort
Funktion
Design
Effekt:1 600 W eller 600 W
Batteri:48 V, 13,5 Ah
Hastighet:30 km/h eller 20 km/h
Räckvidd:60 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:5-8 timmar
Vikt: 19 kg
Max användarvikt: 125 kg
Ståplattans storlek:ej specificerat
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):117 x 47 x 121 cm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):117 x 47 x 53 cm

Utrustning

Utrustningsmässigt kan man säga att E2S V2 MAX är som den vanliga V2 fast på steroider. Den mer än dubbelt så starka motorn på 1 600 watt och den förstorade batteristorleken är de viktigaste ändringarna.

Utöver det är även LCD-skärmen uppdaterad, och man har bytt ut de solida däcken mot luftgummidäck för maximal körkomfort.

Design

Designmässigt är den något större än sina mindre föregångare. LCD-skärmen är snyggare integrerad i styret. Dekalerna och färgdetaljerna är också ändrade, men utöver det är den väldigt likt de andra i E2S V2 serien.

Körkänsla

I vårt test av PRO-versionen skrev vi hur den större motorn verkligen höjde köregenskaperna. Här händer samma sak, fast ännu mer tydligt. Accelerationen har förbättrats, och du kör upp för branta backar utan några som helst problem.

Skillnaden på MAX-versionen är att den levereras standard med luftgummidäck för ökat komforts skull. Den går extremt mjukt och bekvämt, så i detta fall tycker vi det kan vara värt att inte ha de annars så fantastiska punkteringsfria däcken.

Vad andra användare och experter tycker

E2S V2 MAX har bland annat recenserats av DinSide och tek.no och fått en rekommendation utav båda. I båda testen lovordades modellen starkt. Här är två svensköversatta utdrag ur testet:

”Kraftfull motor, mycket elsparkcykel för pengarna, solid och stabil, lång räckvidd” – tek.no

”Backarna accelereras med enkelhet och det är riktigt kul att använda elsparkcykeln” – dinside.no”

Läs användares recensioner om E2S V2 MAX hos Trustpilot här!

Vår bedömning av produkten

Det finns inte mycket att säga om E2S V2 MAX som inte redan har blivit sagt. Det är en förbättrad, kraftfullare version av E2s V2 och V2 PRO. Den är kraftfullare och kan köras längre. Helt klart en bättre sparkcykel, och det återspeglas i priset.

Priset är förståeligt högre än de andra modellerna, men med tanke på vad du får är den fortfarande väldigt prisvärd. Mycket elscooter för pengarna helt enkelt.

5. Mi Electric Scooter Pro 2

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

En väldigt prisvärd scooter för dig som vill åka korta och medellånga sträckor. En helt okej scooter med ovanligt lång räckvidd för sin prisklass.

Komfort
Funktion
Design
Effekt:300 W
Batteri:42 V, 12,4 Ah
Hastighet:25 km/h
Räckvidd:45 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:3,5 timmar
Vikt: 14,2 kg
Max användarvikt: 100 kg
Ståplattans storlek:ej specificerat
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):113 x 43 x 118 cm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):113 x 43 x 49 cm

Utrustning

Mi Pro 2 är utrustad med en stark display som bland annat visar hastighet, körläge och batteriladdning. Elscootern har ett E-ABS-system vid framhjulet, som tillsammans med ett återladdande bromssystem på bakhjulet ger en säker och behaglig bromsupplevelse.

Xioami Pro 2 har även tre körlägen att välja mellan, med tre olika maxhastigheter. I sportläget gör den 25 km/h, medan den i standardläge gör 20 km/h och i fotgängarläget 5 km/h.

Allting styrs via Xioami Home, som är deras smartphone-app. Smidig att använda, men ändå ett minus eftersom du måste ha en elsparkcykel app för att kunna använda den.

Design

Denna scooter har en väldigt simpel design. Svart ram av aluminium, kombinerat med svarta detaljer. Det enda som inte är svart är några detaljer på däck och ståplatta. Den simpla designen kan ge en känsla av att den är av billigare laget, vilket den också är.

Körkänsla

En helt okej elsparkcykel att glida runt med. Det är ingen supermaskin, men om man jämför med den relativt billiga prisklassen ger den en väldigt bra körkänsla.

Vad andra användare och experter tycker

Överlag har Xiaomi Mi Pro 2 fått positiva recensioner. Det som konsumenter lyfter fram som positivt är modellens prisvärdighet och användarvänlighet.

Vår bedömning av produkten

Vi tycker att Mi Pro 2 är en helt okej, och samtidigt väldigt prisvärd elscooter som passar bra för korta och medellånga distanser. Den har bland de längsta räckvidderna i prisklassen, och en helt okej stabilitet i höga hastigheter. Att den inte är ordentligt vattentät och faktiskt kräver en mobilapp för att användas gör dessvärre att den sjunker lite i våra ögon.

Xiaomi Mi 1S

6. Xiaomi Mi 1S

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

I Xiaomi Mi 1S finner du en minimalistiskt designad kickbike. Den är lite mindre än ovan beskrivna Mi Pro och har ett mindre batteri. Detta gör att den lämpar sig bäst till dig som använder din elsparkcykel under kortare distanser.

Tack vare den smarta konstruktionen som gör det möjligt att fälla ihop Mi 1S på bara tre sekunder, kombinerat med den lättare vikten gör att det är rätt smidig att bära med sig.

Precis som med ovanstående tvingas du använda Xioamis app för att kunna använda den, vilket vi ser som ett minus.

Komfort
Funktion
Design
Effekt:250 W
Batteri:7,65 Ah
Hastighet:25 km/h
Räckvidd:30 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:5,5 timmar
Vikt: 12,5 kg
Max användarvikt: 100 kg
Ståplattans storlek:ej specificerat
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):108 x 43 x114 cm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):108 x 43 x 49 cm

Utrustning

Utrustningsmässigt har denna i princip samma upplägg som ovan nämnda Pro 2. Även här finner du en multifunktionell instrumentpanel, känslig tumgas, återladdande bromssystem och annat smått och gott.

Design

Är designad likadant som Pro 2, med skillnaden att den är lite mindre och smäckrare på grund av en mindre motor och ett mindre batteri. Minimalistisk, snygg och smidig helt enkelt.

Körkänsla

Mi 1S köregenskaper kan sammanfattas som enkelt och smidigt. Det går inte att jämföra kraft och komfort med större och dyrare modeller, men den gör absolut det den förväntas att göra i prisklassen den ligger i.

Vad andra användare och experter tycker

Recensioner och kommentarer från användare av Mi 1S är rätt eniga i att det är en prisvärd modell för dig som har korta sträckor att åka. En negativ aspekt som läggs fram är att fart och räckvidd påverkas rätt mycket beroende på hur mycket du som förare väger.

Läs scootered.co.uk:s recension om Xiaomi Pro 2 här!

Läs rideonelectric.com:s recension om Xiaomi Pro 2 här!

Vår bedömning av produkten

Ser man Xioamis Mi 1S för vad den är och inte jämför den med de större och dyrare elsparkarna är det en bra maskin för sitt ändamål. Åker du långt och mycket är den inte för dig, men åker du mest korta sträckor och inte i för stort behov av komfort är den ett väldigt prisvärt alternativ.

E2S V2 Lite

7. E2S V2 Lite

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

En perfekt elscooter för nybörjaren och barn. Den lätta vikten, stabila konstruktion och enkla körförmåga gör denna elscooter från E-Wheels till en perfekt instegsmodell för den som vill börja smått.

Helt enkelt är detta en förminskad, förenklad och lättare variant av E2S V2 modellerna, och det återspeglas av det väldigt låga priset. Denna vinner både priset elsparkcykel barn bäst i test och elsparkcykel bäst i test budget.

Komfort
Funktion
Design
Effekt:250 W
Batteri:36 V, 7,8 Ah
Hastighet:25 km/h
Räckvidd:25 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:3-4 timmar
Vikt: 12,5 kg
Max användarvikt: 125 kg
Ståplattans storlek:57 x 14,5 cm
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):108 x 43 x 114 cm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):108 x 43 x 49 cm

Utrustning

E2S Lite är väldigt sparsamt utrustad jämfört med sina familjemedlemmar, men det är väntat av en instegsmodell i denna prisklass. På styrets vänstra sida har du handbroms och ringklocka. På höger sida har du inget mer än tumgasen.

En finurlig grej som Lite är ensam med i detta test är dess smidiga låsanordning. Högre upp på styret sitter en röd knapp som du trycker in samtidigt som du drar låsanordningen från styrstammen.

Design

Även designen är väldigt enkel och minimalistisk. Avsaknaden av skärmar och funktioner gör den enkel att använda, vilket är precis den egenskap du vill ha hos en instegsmodell.

Körkänsla

När det kommer till körkänslan så är det här E2S V2 Lite skiner som mest. De pneumatiska däcken är tyvärr inte punkteringssäkra, men bidrar till en väldigt mjuk och behaglig körning.

Problemet uppstår dock när någon som är lite tyngre kör. Kör någon över 90 kg blir sparkcykeln väldigt seg, och att köra upp för backar blir knappt att tänka på.

Vad andra användare och experter tycker

Det har varit blandade recensioner av Lite-versionen av E2S, och det mesta har handlat om användarvikten. De som köpt sparkcykeln för att någon under 90 kg ska använda den har i regel varit nöjda och ser den som en perfekt första scooter, medan de över 90 kg tycker att den är för svag.

Läs om vad användarna tycker om E2S V2 Lite hos Trustpilot här!

Vår bedömning av produkten

Är du ute efter en första instegsscooter eller en elsparkcykel till ditt barn så är E2S V2 Lite det perfekta valet. Den är billig, håller god kvalitet och är väldigt simpel och användarvänlig.

Lite extra stötdämpning hade inte varit fel, men i den här prisklassen kan man inte ha för höga krav. En solklar vinnare av elscooter barn bäst i test priset.

Zero 10x elscooter

8. Zero 10X scooter

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

Med sin stilrena och gedigna design, kraftiga motor och stora däck är detta en elscooter att imponeras av. Motorn är så kraftfull att den kan framföra ekipaget i 60 km/h och ett batteri med en optimal räckvidd på 100 km är den häpnadsväckande, och det reflekteras i priset

I Sverige är det dock olagligt att framföra elscootrar i högre hastigheter än 20 km/h, så det är dessvärre rätt onödigt att ha en Zero 10X i Sverige om du inte tänkt använda den inom inhängande områden. Därför blir 10X ett väldigt dyrt alternativ, och hamnar därför rätt långt ner i vårt test. 

Komfort
Funktion
Design
Effekt:3 600 W
Batteri:52 V, 18 Ah
Hastighet:60 km/heller 20 km/h
Räckvidd:100 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:12 timmar
Vikt: 35 kg
Max användarvikt: 150 kg
Ståplattans storlek:10 x 3 tum
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):126 x 40 x ej specificerat
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):126 x 40 x 55 cm

Utrustning

Styret är gjort i en ergonomisk kurvad form med sköna gummihandtag. På höger sida har du en QS-S4 skärm som visar dig det nödvändigaste. Tyvärr har denna pekfingergas istället för tumgas, vilket drar ner på bekvämlighetsnivån.

På vänster sida hittar du ringklockan och knappar för motor- och turbokontroll. Här kan du välja huruvida du vill spara el och köra på eco-mode, eller aktivera turbo och öka din accelerationskraft.

Den är utrustad med stora däck, som gör att du kör bekvämt på de flesta underlag.

Denna 10X scooter från Zero är den enda elsparkcykeln på vårt test som är utrustad med startnyckel. Utöver att vara fräckt så gör det också sparkcykeln betydligt svårare att stjäla.

Design

Designen på denna Zero scooter har en svart bas med snygga röda detaljer. Stådäcket är stort och täckt med ett material som gör det till en fröjd att stå på.

Den är byggd på en robust aluminiumram och alla delar känns gedigna.

Körkänsla

Med den stora och bekväma ståplattan, de kraftiga däcken och den gedigna ramen är 10X väldigt bekväm att köra.

Tyvärr börjar lätt styrstången att vobbla under körning, speciellt i högre hastigheter. Utöver att vara irriterande och obekvämt kan det också vara farligt.

Vad andra användare och experter tycker

På grund av sitt höga pris och att vi i Sverige inte får utnyttja dess kapacitet till fullo så finns det inte så många svenska åsikter att ta del av.

Kollar man på utländska åsikter framförs den långa räckvidden och otroliga motorkraften som stora plus och starka köpargument.

Det negativa som lyfts fram är styrets tendens att börja vobbla. En till stor nackdel som nämns är att den inte är klassad som vattentät.

Läs om vad användarna tycker om Zero 10 hos Trustpilot här!

Vår bedömning av produkten

En fräck maskin som med all rätt skulle kunna kallas för ett riktigt monster. Vi anser dock att det höga priset tillsammans med den svenska hastighetsbegränsningen och att den inte är vattentät gör att den inte passar in på vår marknad.

Nyckelstarten är däremot ett fint attribut som vi tycker fler tillverkare ska börja använda sig av mer.

Eltra 67

9. Eltra 67

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

Med sin stilrena och gedigna design, kraftiga motor och stora däck är detta en elscooter att imponeras av. Motorn är så kraftfull att den kan framföra ekipaget i 60 km/h och ett batteri med en optimal räckvidd på 100 km är den häpnadsväckande, och det reflekteras i priset

I Sverige är det dock olagligt att framföra elscootrar i högre hastigheter än 20 km/h, så det är dessvärre rätt onödigt att ha en Zero 10X i Sverige om du inte tänkt använda den inom inhängande områden. Därför blir 10X ett väldigt dyrt alternativ, och hamnar därför rätt långt ner i vårt test. 

Komfort
Funktion
Design
Effekt:5 500 W
Batteri:36V, 16 Ah
Hastighet:20 km/heller 30 km/h
Räckvidd:50 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:6 timmar
Vikt: 22 kg
Max användarvikt: 130 kg
Ståplattans storlek:10 x 3 tum
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):115,5 x 52,5 x 115,5 cm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):115 x 52 x 60 cm

Utrustning

Eltra har en 500 watt motor och ett stort batteri som ger den bra räckvidd. På styret sitter en LCD-skärm som visar de viktigaste sakerna. Integrerat i styret sitter även ett NFC-chip. Aktiverar du detta går det inte låsa upp sparkcykeln utan rätt NFC-kort, vilket också gör den mindre attraktiv för tjuvar.

Design

En snygg design i en nästan grå/blå färg gör att Eltra 67 sticker ut lite ifrån allt det svarta i vårt test. Handtaget är av standard utformande och har tumgas på höger handtag.

Körkänsla

På asfalt går denna Eltra scooter som en dröm, och det finns inget att klaga på. De stora däcken gör att grövre asfalt inte heller är några problem, men det är ingen scooter du vill köra terrängkörning med.

Vad andra användare och experter tycker

En bra, funktionell och stilren elsparkcykel som är lite av det dyrare slaget kan man väl sammanfatta kundernas åsikter som. De flesta som köpt och använt den är nöjda, men kan tycka att priset är lite för högt för vad man får.

Vår bedömning av produkten

Vi gillar att de vågat använda en annan färg än svart, och lösningen med låsbrickan. Utöver det tycker vi att den faller lite platt i det stora hela, den försöker vara både en budget och premiumscooter på samma gång och lyckas därför inte med något av det. Eltra 67 – all round men inte bäst.

Sammanfattningsvis är det en bra sparkcykel.

10. Wolf Warrior 11

Sammanfattning, fördelar och nackdelar

Om vi kallade Ultran för monster, så är detta ett supermonster. Dess enorma batteri, dubbla motorer på 1 200 W och stora terrängdäck är det inte mycket den inte klarar av. Elsparkcyklarnas motorcross kan den med fördel kallas.

Tyvärr är den inte laglig i Sverige utan stora begränsningar, detta är därför ett bra alternativ för dig som vill åka loss inom inhängande områden men endå kunna använda den som en normal elscooter.

Komfort
Funktion
Design
Effekt:2 x 1 200 W
Batteri:60 V, 35 Ah
Hastighet:72 km/h
Räckvidd:150 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare)
Laddtid:9 timmar
Vikt: 46 kg
Max användarvikt: 120 kg
Ståplattans storlek:cirka 28 x 8 cm
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd):150 x 28 x 49 cm
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd):125 x 62 x 125 cm

Utrustning

Denna Wolf Warrior kommer med dubbla motorer på 1 200 W och ett enormt batteri. Toppfarten är otroliga 80 km/h, och räckvidden upp till 150 km.

De stora däcken gör att den går stabilt och bra även i svårare terräng och backar.

Design

Det märks att designen inte har varit prioriterat när man byggde denna. Två runda ljus som sitter mitt emellan de dubbla styrstängerna gör att den påminner om någon flummig figur från gamla barnfilmer.

Helt enkelt har kraft och terrängkörning varit i fokus, vilket märks av den robusta och något industriella utseende.

Körkänsla

Vid körning så sticker verkligen farten och kraften ut. Du känner den kraftiga accelerationen så fort du trycker på gasen, vilket gör det enkelt att navigera i terräng. Detta är en elsparkcykel med stora hjul som gör det bekvämt och smidigt att ta sig fram i skog och mark.

Vad andra användare och experter tycker

Eftersom den inte är laglig i Sverige finns det inte mycket åsikter att hämta om den. Bland de som har testat den har den kallats för ett riktigt terrängmonster, med oslagbar acceleration och kraft.

Den långa räckvidden lyfts också fram som ett stort plus.

Vår bedömning av produkten

Detta är definitivt ingen pendelsparkcykel. Den är gjord för extrem nöjesåkning och terrängkörning, inget annat. Det den ska göra gör den, och väldigt bra. För den svenska marknaden är den dock inget alternativ, vilket gör att den hamnar lägst i vårt elsparkcykel test.