Navigera i topplistan
1. E2S V2: TESTVINNAREN
- Vår testvinnare
- Bäst elsparkcykel för vuxna
- Riktigt bra acceleration
- Punkteringsfria däck
- Otrolig belysning
- Lite sämre körupplevelse på dåliga vägunderlag
- Kortare räckvidd än vissa andra
- Simpel design
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
Efter att vi utfört vårat test rådde det ingen tvekan om att E2S V2 var den obestridda vinnaren av årets test. Den har en enkel men också vacker design, lätta vikt, bra acceleration och bra pris. Det är på grund av det som denna fantastiska elkick från E-Wheels vinner priset elsparkcykel vuxen bäst i test och koras till den bästa elscootern 2022.
Effekt: | 700 W |
Batteri: | 10 Ah, 36 V |
Hastighet: | 30 km/h eller 20 km/h |
Räckvidd: | 35 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 5,5 timmar |
Vikt: | 12 kg |
Max användarvikt: | 125 kg |
Ståplattans storlek: | 45 x 14,5 cm |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 1130x430x1180 mm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 1130x430x480 mm |
Utrustning
Det mest noterbara är att E2S V2 är utrustad med solida, punkteringsfria däck. Detta gör att du inte behöver oroa dig för punktering eller hålla koll på lufttryck som du annars måste göra. Dock blir körningen mer stötig med solida däck, något som E-Wheels försökt motverka genom att ha dubbel fjädring mellan bakhjulet och ståplattan.
Mitt på styret sitter en ljusstark LCD display, som syns bra både i solljus och mörker.
En av de stora fördelarna med denna elscooter är belysningen. Här slår V2 de andra konkurrenterna i samma prisklass med hästlängder. Den kraftfulla lampan längst ner på styrstången lyser upp 5-6 meter framåt och visar tydligt för andra trafikanter vart du finns. På bakskärmen sitter en mindre röd diodbelysning som blinkar när du bromsar.
V2 är även kompatibel med E-Wheels nya elscooter app som du kan ladda ner gratis från Google Play och App Store. I appen kan du utöver att läsa ut diverse data bland annat låsa och låsa upp sparkcykeln, ställa in bromsstyrka och slå av och på farthållare.
Design
E2S V2 är till helheten sett en väldesignad och väl genomtänk sparkcykel. Utseendemässigt sett är det en rätt simpel, men ändå stilren och funktionell design.
Man har tänkt ergonomiskt genom att använda sig av tumgas istället för pekfingergas, och både broms och ringklocka sitter lättillgängligt på vänster handtag.
Ett vanligt problem är att de kan glappa i fällmekanismen när du kör. Detta är ett problem som E2S inte har, tack vare sin solida konstruktion.
Körkänsla
E2S V2 erbjuder med sin snabba och jämna acceleration kombinerat med den lika jämna inbromsningen en rolig och bekväm körupplevelse. Du kan utan problem trycka bromsen i botten utan risk att ramla av, och tack vare appen kan du till och med reglera hur hårt du vill att bromsen ska verka.
De solida däcken gör onekligen att sparkcykeln kan upplevas som stötigare på ojämnt vägunderlag, men den extra fjädringen motverkar detta rätt så bra. Fördelarna med punkteringsfria däck överväger nackdelarna med hästlängder.
Vad andra användare och experter tycker
Lovord och beröm över den snabba och jämna acceleration lyfts fram i näst intill varje recension, testguide och kundbetyg som E2S V2:s främsta egenskap. Kombinerat med den solida och stabila konstruktionen ger den en lyxig känsla och upplevs som betydligt dyrare än sitt relativt billiga pris och har seglat upp som vinnare i många tester.
Läs kundernas omdömen om E2S V2 hos Trustpilot här!
Läs Test.no:s recension av E2S V2 här!
Vår bedömning av produkten
Vi kan inte annat än att hålla med. E2S V2 ger med sin gedigna konstruktion, genomtänkta design och otroliga körkänsla en känsla av att den ska vara flera tusenlappar dyrare. De punkteringsfria däcken och den riktigt bra belysningen är också ett enormt stort plus.
Vi kan inte annat än att utse den till vinnare i vårt elscooter test och utnämna den till bäst elscooter 2024. En helt klart prisvärd kvalitetsparkcykel som är mer än värd pengarna.
2. E2S V2 PRO
- Längre räckvidd med PRO versionen
- Fyller de flesta behoven
- Väldigt bra räckvidd
- Riktigt bra acceleration
- Smart design
- Något stötigare än E2S V2
- Dyrare än E2S V2
- Längre laddtid
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
PRO är en uppdaterad version av testets vinnare E2S V2. Utrustad med längre räckvidd, större däck, bättre design och kraftigare motor får du i denna onekligen en bättre elscooter.
Den något högre vikten kombinerat med prisskillnaden gör dock att PRO versionen inte riktigt kan mäta sig med den vanliga i det här testet.
Effekt: | 1 000 W |
Batteri: | 15 Ah, 36 V |
Hastighet: | 30 km/h eller 20 km/h |
Räckvidd: | 45 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 6 timmar |
Vikt: | 14 kg |
Max användarvikt: | 125 kg |
Ståplattans storlek: | 45 x 14,5 cm |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 1130 x 430 x 1170 mm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 1130 x 430 x 490 mm |
Utrustning
Utrustningsmässigt är det ingen större skillnad gentemot den vanliga V2:an. Den har samma funktioner som föregångaren, och de större däcken är egentligen den enda skillnaden du egentligen kan se förutom den kosmetiska designskillnaden.
Istället för att lägga till extra utrustning och funktioner har man istället satsat på att öka motorn och batteriets kapacitet istället.
Design
Formmässigt är PRO även här likadan som föregångaren. En annan logga och större hjul ger den en lite fräckare känsla, men inga stora förändringar utöver det.
Körkänsla
Det är här PRO skiljer sig. Med den kraftigare motorn och större batteriet får du en ännu bättre acceleration, och den klarar lutningar bättre. Det större batteriet gör att du kan åka längre, och tack vare komforten gör du det mer än gärna.
Vad andra användare och experter tycker
De flesta är överens om att E2S V2 PRO är en bra och välkommen förbättring. Den är speciellt populär bland de som pendlar långt, den stora motorn gör accelerationen ännu behändigare och batteriet gör att du kan åka längre.
En nackdel som framförs är att den är tyngre, vilket speciellt märks när den ska lyftas upp för trappor. Den bättre räckvidden och kraftigare motorn gör att viktökningen är värd att leva med, speciellt om den ska användas för längre distanser.
Läs vad användarna tycker om E2s V2 PRO hos Trustpilot här!
Vår bedömning av produkten
Vi anser att E2S V2 PRO är en bra uppgradering för långpendlaren. Med den kraftigare motorn och det större batteriet kommer den göra gott för dig som åker långt. De punkteringsfria däcken är ett stort plus, samtidigt som möjligheten att beställa den med luftgummihjul fortfarande finns.
Det är dock en rätt stor prisökning gentemot föregångaren, vilket är anledningen till att den inte vinner i vårt test. Jämför man med andra elsparkcyklar på marknaden med samma kapacitet har den dock fortfarande ett väldigt bra pris.
Sammanfattningsvis en kraftigare och bättre men dyrare version än vinnaren utav vårat el scooter bäst i test.
3. Eltra Ultra
- Bäst körkomfort
- Kraftfull motor
- Otroligt bra räckvidd
- Bromsljus och blinkers
- Kostar mycket
- Tung
- Svårhanterad i låga hastigheter
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
Att jämföra Eltras Ultra med de andra elsparkcyklarna i detta test är kanske orättvist åt båda hållen. I jämförelse är detta en väldigt dyr elkickbike, men den är också så enormt mycket kraftigare. Med upp till 100 km i räckvidd är det kanske mer rätt att jämföra den med en elcykel, och då är priset helt plötsligt rätt billigt.
Effekt: | 600 W |
Batteri: | 52 V, 26 Ah |
Hastighet: | 45 km/h eller 20 km/h |
Räckvidd: | 80-100 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 5-8 timmar |
Vikt: | 26 kg |
Max användarvikt: | ej specificerat |
Ståplattans storlek: | ej specificerat |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 121 x 57 x 118 cm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 121 x 57 x 40 cm |
Utrustning
Eltra har utrustat Ultra med en rund digital display på höger sida handtaget som bland annat visar batterimängd, fart och tiden. Eftersom den är byggd för långa resor och maximal komfort har den ordentlig stötdämpning både fram och bak samt luftfyllda däck.
Design
Man känner igen Ultran på att det är en riktigt gedigen och välbyggd elsparkcykel som byggts kompromisslöst. Allting sitter ordentligt och känns rejält, samtidigt som den är väldigt enkel att fälla ihop.
Den stora ståplattan är bred och stadig, speciellt tillverkad med din komfort i åtanke.
Körkänsla
I medelhöga och höga hastigheter går den som en dröm. Tillsammans med den bra stötdämpningen ger de stora luftfyllda däcken en väldigt mjuk och fin gång, oavsett hur underlaget är.
Grus- och kullerstensvägar behöver inte längre undvikas, för där andra sparkcyklar börjar skaka och vibrera glider Ultra fram utan problem.
Dock är den inte helt utan problem. Den stora motorn och höga vikten gör att du kan få svårt att kontrollera den i lägre hastigheter, och i lägre hastigheter måste du vara alert och vaksam.
Vad andra användare och experter tycker
Användarna och testarna av Eltras räckviddsmonster är eniga. Detta är en gedigen, rejäl maskin som passar perfekt för långa åkturer. Det är inte många sparkcyklar som tar dig mellan Stockholm och Västerås på en laddning, och speciellt inte såhär bekvämt.
Läs användarnas recensioner om Eltra Ultra hos Trustpilot här!
Vår bedömning av produkten
Slutsatsen är att detta är den perfekta elsparkcykel för långpendlaren, och kanske mer en konkurrent mot elcyklar än andra elscootrar. Har tänkt att åka långa sträckor och ofta är detta helt klart sparkcykeln för dig. Den har allt du kan behöva, och lite till.
Däremot rekommenderar vi inte Ultra för fritidsåkaren, eller dig som har behov av att bära cykeln mycket. Med sina rätt tunga 26 kg är den förståeligt rätt otymplig att slänga under armen och bära med sig.
4. E2S V2 MAX
- Bästa premiumvalet
- Ökad batteristorlek och kraftigare motor
- IP56 certifierad
- Förbättrad display, räckvidd, hjulstorlek och ram
- Inte direkt den billigaste
- Ej punkteringsfria däck
- Hamnar mitt emellan användares behov
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
Det verkar som att E-Wheels aldrig riktigt nöjer sig. Först lanserar de E2S V2, som snabbt seglar upp och blir en testvinnare och favorit. Därefter skapar de PRO, som är en ännu kraftigare utveckling av framgångskonceptet. Nu tar de ytterligare ett steg längre i och med MAX-modellen.
Här har de tryckt in en ännu kraftigare motor och ett ännu större batteri, samt gjort några andra ändringar och förbättringar.
Effekt: | 1 600 W eller 600 W |
Batteri: | 48 V, 13,5 Ah |
Hastighet: | 30 km/h eller 20 km/h |
Räckvidd: | 60 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 5-8 timmar |
Vikt: | 19 kg |
Max användarvikt: | 125 kg |
Ståplattans storlek: | ej specificerat |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 117 x 47 x 121 cm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 117 x 47 x 53 cm |
Utrustning
Utrustningsmässigt kan man säga att E2S V2 MAX är som den vanliga V2 fast på steroider. Den mer än dubbelt så starka motorn på 1 600 watt och den förstorade batteristorleken är de viktigaste ändringarna.
Utöver det är även LCD-skärmen uppdaterad, och man har bytt ut de solida däcken mot luftgummidäck för maximal körkomfort.
Design
Designmässigt är den något större än sina mindre föregångare. LCD-skärmen är snyggare integrerad i styret. Dekalerna och färgdetaljerna är också ändrade, men utöver det är den väldigt likt de andra i E2S V2 serien.
Körkänsla
I vårt test av PRO-versionen skrev vi hur den större motorn verkligen höjde köregenskaperna. Här händer samma sak, fast ännu mer tydligt. Accelerationen har förbättrats, och du kör upp för branta backar utan några som helst problem.
Skillnaden på MAX-versionen är att den levereras standard med luftgummidäck för ökat komforts skull. Den går extremt mjukt och bekvämt, så i detta fall tycker vi det kan vara värt att inte ha de annars så fantastiska punkteringsfria däcken.
Vad andra användare och experter tycker
E2S V2 MAX har bland annat recenserats av DinSide och tek.no och fått en rekommendation utav båda. I båda testen lovordades modellen starkt. Här är två svensköversatta utdrag ur testet:
”Kraftfull motor, mycket elsparkcykel för pengarna, solid och stabil, lång räckvidd” – tek.no
”Backarna accelereras med enkelhet och det är riktigt kul att använda elsparkcykeln” – dinside.no”
Läs användares recensioner om E2S V2 MAX hos Trustpilot här!
Vår bedömning av produkten
Det finns inte mycket att säga om E2S V2 MAX som inte redan har blivit sagt. Det är en förbättrad, kraftfullare version av E2s V2 och V2 PRO. Den är kraftfullare och kan köras längre. Helt klart en bättre sparkcykel, och det återspeglas i priset.
Priset är förståeligt högre än de andra modellerna, men med tanke på vad du får är den fortfarande väldigt prisvärd. Mycket elscooter för pengarna helt enkelt.
5. Mi Electric Scooter Pro 2
- Bra allround elsparkcykel
- Välbalanserad, lätt att manövrera
- Användarvänlig display i LED
- Tre körlägen - Sport, Drive, Fotgängare
- Ej vattentät
- Endast 100 kg maxvikt på förare
- Kräver speciell smartphone-app för att fungera
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
En väldigt prisvärd scooter för dig som vill åka korta och medellånga sträckor. En helt okej scooter med ovanligt lång räckvidd för sin prisklass.
Effekt: | 300 W |
Batteri: | 42 V, 12,4 Ah |
Hastighet: | 25 km/h |
Räckvidd: | 45 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 3,5 timmar |
Vikt: | 14,2 kg |
Max användarvikt: | 100 kg |
Ståplattans storlek: | ej specificerat |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 113 x 43 x 118 cm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 113 x 43 x 49 cm |
Utrustning
Mi Pro 2 är utrustad med en stark display som bland annat visar hastighet, körläge och batteriladdning. Elscootern har ett E-ABS-system vid framhjulet, som tillsammans med ett återladdande bromssystem på bakhjulet ger en säker och behaglig bromsupplevelse.
Xioami Pro 2 har även tre körlägen att välja mellan, med tre olika maxhastigheter. I sportläget gör den 25 km/h, medan den i standardläge gör 20 km/h och i fotgängarläget 5 km/h.
Allting styrs via Xioami Home, som är deras smartphone-app. Smidig att använda, men ändå ett minus eftersom du måste ha en elsparkcykel app för att kunna använda den.
Design
Denna scooter har en väldigt simpel design. Svart ram av aluminium, kombinerat med svarta detaljer. Det enda som inte är svart är några detaljer på däck och ståplatta. Den simpla designen kan ge en känsla av att den är av billigare laget, vilket den också är.
Körkänsla
En helt okej elsparkcykel att glida runt med. Det är ingen supermaskin, men om man jämför med den relativt billiga prisklassen ger den en väldigt bra körkänsla.
Vad andra användare och experter tycker
Överlag har Xiaomi Mi Pro 2 fått positiva recensioner. Det som konsumenter lyfter fram som positivt är modellens prisvärdighet och användarvänlighet.
Vår bedömning av produkten
Vi tycker att Mi Pro 2 är en helt okej, och samtidigt väldigt prisvärd elscooter som passar bra för korta och medellånga distanser. Den har bland de längsta räckvidderna i prisklassen, och en helt okej stabilitet i höga hastigheter. Att den inte är ordentligt vattentät och faktiskt kräver en mobilapp för att användas gör dessvärre att den sjunker lite i våra ögon.
6. Xiaomi Mi 1S
- Bra budget alternativ
- Billigt pris
- Lättare än Mi Pro
- Batteriet laddas av rörelseenergi
- Svag och långsam i uppförsbackar
- Upplevs som stötig
- Inte vattentät
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
I Xiaomi Mi 1S finner du en minimalistiskt designad kickbike. Den är lite mindre än ovan beskrivna Mi Pro och har ett mindre batteri. Detta gör att den lämpar sig bäst till dig som använder din elsparkcykel under kortare distanser.
Tack vare den smarta konstruktionen som gör det möjligt att fälla ihop Mi 1S på bara tre sekunder, kombinerat med den lättare vikten gör att det är rätt smidig att bära med sig.
Precis som med ovanstående tvingas du använda Xioamis app för att kunna använda den, vilket vi ser som ett minus.
Effekt: | 250 W |
Batteri: | 7,65 Ah |
Hastighet: | 25 km/h |
Räckvidd: | 30 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 5,5 timmar |
Vikt: | 12,5 kg |
Max användarvikt: | 100 kg |
Ståplattans storlek: | ej specificerat |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 108 x 43 x114 cm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 108 x 43 x 49 cm |
Utrustning
Utrustningsmässigt har denna i princip samma upplägg som ovan nämnda Pro 2. Även här finner du en multifunktionell instrumentpanel, känslig tumgas, återladdande bromssystem och annat smått och gott.
Design
Är designad likadant som Pro 2, med skillnaden att den är lite mindre och smäckrare på grund av en mindre motor och ett mindre batteri. Minimalistisk, snygg och smidig helt enkelt.
Körkänsla
Mi 1S köregenskaper kan sammanfattas som enkelt och smidigt. Det går inte att jämföra kraft och komfort med större och dyrare modeller, men den gör absolut det den förväntas att göra i prisklassen den ligger i.
Vad andra användare och experter tycker
Recensioner och kommentarer från användare av Mi 1S är rätt eniga i att det är en prisvärd modell för dig som har korta sträckor att åka. En negativ aspekt som läggs fram är att fart och räckvidd påverkas rätt mycket beroende på hur mycket du som förare väger.
Läs scootered.co.uk:s recension om Xiaomi Pro 2 här!
Läs rideonelectric.com:s recension om Xiaomi Pro 2 här!
Vår bedömning av produkten
Ser man Xioamis Mi 1S för vad den är och inte jämför den med de större och dyrare elsparkarna är det en bra maskin för sitt ändamål. Åker du långt och mycket är den inte för dig, men åker du mest korta sträckor och inte i för stort behov av komfort är den ett väldigt prisvärt alternativ.
7. E2S V2 Lite
- Bäst elsparkcykel för barn
- Bästa budgetvalet
- Låg vikt
- Stabil och lättkörd
- Nybörjarvänlig
- Sämre belysning
- Ej lämplig för användare över 90 kg
- Pneumatiska däck som riskerar punktering
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
En perfekt elscooter för nybörjaren och barn. Den lätta vikten, stabila konstruktion och enkla körförmåga gör denna elscooter från E-Wheels till en perfekt instegsmodell för den som vill börja smått.
Helt enkelt är detta en förminskad, förenklad och lättare variant av E2S V2 modellerna, och det återspeglas av det väldigt låga priset. Denna vinner både priset elsparkcykel barn bäst i test och elsparkcykel bäst i test budget.
Effekt: | 250 W |
Batteri: | 36 V, 7,8 Ah |
Hastighet: | 25 km/h |
Räckvidd: | 25 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 3-4 timmar |
Vikt: | 12,5 kg |
Max användarvikt: | 125 kg |
Ståplattans storlek: | 57 x 14,5 cm |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 108 x 43 x 114 cm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 108 x 43 x 49 cm |
Utrustning
E2S Lite är väldigt sparsamt utrustad jämfört med sina familjemedlemmar, men det är väntat av en instegsmodell i denna prisklass. På styrets vänstra sida har du handbroms och ringklocka. På höger sida har du inget mer än tumgasen.
En finurlig grej som Lite är ensam med i detta test är dess smidiga låsanordning. Högre upp på styret sitter en röd knapp som du trycker in samtidigt som du drar låsanordningen från styrstammen.
Design
Även designen är väldigt enkel och minimalistisk. Avsaknaden av skärmar och funktioner gör den enkel att använda, vilket är precis den egenskap du vill ha hos en instegsmodell.
Körkänsla
När det kommer till körkänslan så är det här E2S V2 Lite skiner som mest. De pneumatiska däcken är tyvärr inte punkteringssäkra, men bidrar till en väldigt mjuk och behaglig körning.
Problemet uppstår dock när någon som är lite tyngre kör. Kör någon över 90 kg blir sparkcykeln väldigt seg, och att köra upp för backar blir knappt att tänka på.
Vad andra användare och experter tycker
Det har varit blandade recensioner av Lite-versionen av E2S, och det mesta har handlat om användarvikten. De som köpt sparkcykeln för att någon under 90 kg ska använda den har i regel varit nöjda och ser den som en perfekt första scooter, medan de över 90 kg tycker att den är för svag.
Läs om vad användarna tycker om E2S V2 Lite hos Trustpilot här!
Vår bedömning av produkten
Är du ute efter en första instegsscooter eller en elsparkcykel till ditt barn så är E2S V2 Lite det perfekta valet. Den är billig, håller god kvalitet och är väldigt simpel och användarvänlig.
Lite extra stötdämpning hade inte varit fel, men i den här prisklassen kan man inte ha för höga krav. En solklar vinnare av elscooter barn bäst i test priset.
8. Zero 10X scooter
- Räckvidd på 100 km
- Snygg och hållbar ram
- Klarar väldigt hög användarvikt
- Nyckelstart
- Inte klassad som vattentät
- Tung och otymplig
- Dyr
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
Med sin stilrena och gedigna design, kraftiga motor och stora däck är detta en elscooter att imponeras av. Motorn är så kraftfull att den kan framföra ekipaget i 60 km/h och ett batteri med en optimal räckvidd på 100 km är den häpnadsväckande, och det reflekteras i priset
I Sverige är det dock olagligt att framföra elscootrar i högre hastigheter än 20 km/h, så det är dessvärre rätt onödigt att ha en Zero 10X i Sverige om du inte tänkt använda den inom inhängande områden. Därför blir 10X ett väldigt dyrt alternativ, och hamnar därför rätt långt ner i vårt test.
Effekt: | 3 600 W |
Batteri: | 52 V, 18 Ah |
Hastighet: | 60 km/heller 20 km/h |
Räckvidd: | 100 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 12 timmar |
Vikt: | 35 kg |
Max användarvikt: | 150 kg |
Ståplattans storlek: | 10 x 3 tum |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 126 x 40 x ej specificerat |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 126 x 40 x 55 cm |
Utrustning
Styret är gjort i en ergonomisk kurvad form med sköna gummihandtag. På höger sida har du en QS-S4 skärm som visar dig det nödvändigaste. Tyvärr har denna pekfingergas istället för tumgas, vilket drar ner på bekvämlighetsnivån.
På vänster sida hittar du ringklockan och knappar för motor- och turbokontroll. Här kan du välja huruvida du vill spara el och köra på eco-mode, eller aktivera turbo och öka din accelerationskraft.
Den är utrustad med stora däck, som gör att du kör bekvämt på de flesta underlag.
Denna 10X scooter från Zero är den enda elsparkcykeln på vårt test som är utrustad med startnyckel. Utöver att vara fräckt så gör det också sparkcykeln betydligt svårare att stjäla.
Design
Designen på denna Zero scooter har en svart bas med snygga röda detaljer. Stådäcket är stort och täckt med ett material som gör det till en fröjd att stå på.
Den är byggd på en robust aluminiumram och alla delar känns gedigna.
Körkänsla
Med den stora och bekväma ståplattan, de kraftiga däcken och den gedigna ramen är 10X väldigt bekväm att köra.
Tyvärr börjar lätt styrstången att vobbla under körning, speciellt i högre hastigheter. Utöver att vara irriterande och obekvämt kan det också vara farligt.
Vad andra användare och experter tycker
På grund av sitt höga pris och att vi i Sverige inte får utnyttja dess kapacitet till fullo så finns det inte så många svenska åsikter att ta del av.
Kollar man på utländska åsikter framförs den långa räckvidden och otroliga motorkraften som stora plus och starka köpargument.
Det negativa som lyfts fram är styrets tendens att börja vobbla. En till stor nackdel som nämns är att den inte är klassad som vattentät.
Läs om vad användarna tycker om Zero 10 hos Trustpilot här!
Vår bedömning av produkten
En fräck maskin som med all rätt skulle kunna kallas för ett riktigt monster. Vi anser dock att det höga priset tillsammans med den svenska hastighetsbegränsningen och att den inte är vattentät gör att den inte passar in på vår marknad.
Nyckelstarten är däremot ett fint attribut som vi tycker fler tillverkare ska börja använda sig av mer.
9. Eltra 67
- Bäst tålighet
- Kraftfull motor
- Bra räckvidd
- Vattentät
- Dyr
- Tung
- Aningen ryckig gång
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
Med sin stilrena och gedigna design, kraftiga motor och stora däck är detta en elscooter att imponeras av. Motorn är så kraftfull att den kan framföra ekipaget i 60 km/h och ett batteri med en optimal räckvidd på 100 km är den häpnadsväckande, och det reflekteras i priset
I Sverige är det dock olagligt att framföra elscootrar i högre hastigheter än 20 km/h, så det är dessvärre rätt onödigt att ha en Zero 10X i Sverige om du inte tänkt använda den inom inhängande områden. Därför blir 10X ett väldigt dyrt alternativ, och hamnar därför rätt långt ner i vårt test.
Effekt: | 5 500 W |
Batteri: | 36V, 16 Ah |
Hastighet: | 20 km/heller 30 km/h |
Räckvidd: | 50 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 6 timmar |
Vikt: | 22 kg |
Max användarvikt: | 130 kg |
Ståplattans storlek: | 10 x 3 tum |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 115,5 x 52,5 x 115,5 cm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 115 x 52 x 60 cm |
Utrustning och Säkerhetsfunktioner hos Eltra 67
Eltra 67 är utrustad med en kraftfull 500 watt motor och ett robust batteri som ger utmärkt räckvidd för längre turer. På styret finns en lättläst LCD-skärm som visar viktig information såsom hastighet, batterinivå och körsträcka. En unik säkerhetsfunktion är integrationen av ett NFC-chip direkt i styret. Genom att aktivera detta system kan sparkcykeln endast låsas upp med ett specifikt NFC-kort, vilket avskräcker tjuvar och ökar säkerheten för användaren.
Design och Estetik
Eltra 67 framträder i en distinkt gråblå färg som gör den synlig och stilfull i stadsmiljö, vilket skiljer sig från de vanliga svarta modellerna. Handtagen är ergonomiskt utformade med en praktisk tumgas placerad på höger sida, vilket förenklar hanteringen.
Körupplevelse på Varierade Underlag
Denna modell erbjuder en smidig körupplevelse på asfalt, där de stora däcken hanterar även grövre asfaltsytor med lätthet. Även om Eltra 67 inte är avsedd för terrängkörning, hanterar den stadskörning överlägset. Den är designad för den moderna pendlaren som värderar komfort och effektivitet.
Användarrecensioner och Expertomdömen
Användare och experter beskriver Eltra 67 som en högkvalitativ och stilren elsparkcykel, även om vissa anser att priset är något högt i förhållande till den prestation och de funktioner som erbjuds. Trots detta är kundnöjdheten generellt hög, vilket understryker dess värde som en pålitlig transportlösning.
Vårt Helhetsintryck
Vi uppskattar att tillverkarna av Eltra 67 har valt att inte bara hålla sig till det traditionella svarta utan istället införlivat färg och design som sticker ut. Lösningen med NFC-låsbrickan är både innovativ och användbar. Trots dess ambitioner att balansera mellan en budget- och premiummodell, känner vi att den lyckas leverera en balanserad prestanda som täcker de flesta användares behov.
Sammanfattningsvis erbjuder Eltra 67 en tillfredsställande upplevelse för stadspendlaren och är ett utmärkt val för den som söker en pålitlig och säker elsparkcykel.
10. Wolf Warrior 11
- Bäst räckvidd
- Ej laglig på allmän väg om upplåst
- Extrem accelerationskraft
- Längst räckvidd
- Perfekt terrängscooter
- Väldigt dyr
- Ej laglig på svenska vägar
- Tung
Sammanfattning, fördelar och nackdelar
Om vi kallade Ultran för monster, så är detta ett supermonster. Dess enorma batteri, dubbla motorer på 1 200 W och stora terrängdäck är det inte mycket den inte klarar av. Elsparkcyklarnas motorcross kan den med fördel kallas.
Tyvärr är den inte laglig i Sverige utan stora begränsningar, detta är därför ett bra alternativ för dig som vill åka loss inom inhängande områden men endå kunna använda den som en normal elscooter.
Effekt: | 2 x 1 200 W |
Batteri: | 60 V, 35 Ah |
Hastighet: | 72 km/h |
Räckvidd: | 150 km (varierar givetvis beroende på förarvikt, hastighet, temperatur, terräng och så vidare) |
Laddtid: | 9 timmar |
Vikt: | 46 kg |
Max användarvikt: | 120 kg |
Ståplattans storlek: | cirka 28 x 8 cm |
Mått uppfälld (längd x bredd x höjd): | 150 x 28 x 49 cm |
Mått hopfälld (längd x bredd x höjd): | 125 x 62 x 125 cm |
Utrustning
Denna Wolf Warrior kommer med dubbla motorer på 1 200 W och ett enormt batteri. Toppfarten är otroliga 80 km/h, och räckvidden upp till 150 km.
De stora däcken gör att den går stabilt och bra även i svårare terräng och backar.
Design
Det märks att designen inte har varit prioriterat när man byggde denna. Två runda ljus som sitter mitt emellan de dubbla styrstängerna gör att den påminner om någon flummig figur från gamla barnfilmer.
Helt enkelt har kraft och terrängkörning varit i fokus, vilket märks av den robusta och något industriella utseende.
Körkänsla
Vid körning så sticker verkligen farten och kraften ut. Du känner den kraftiga accelerationen så fort du trycker på gasen, vilket gör det enkelt att navigera i terräng. Detta är en elsparkcykel med stora hjul som gör det bekvämt och smidigt att ta sig fram i skog och mark.
Vad andra användare och experter tycker
Eftersom den inte är laglig i Sverige finns det inte mycket åsikter att hämta om den. Bland de som har testat den har den kallats för ett riktigt terrängmonster, med oslagbar acceleration och kraft.
Den långa räckvidden lyfts också fram som ett stort plus.
Vår bedömning av produkten
Detta är definitivt ingen pendelsparkcykel. Den är gjord för extrem nöjesåkning och terrängkörning, inget annat. Det den ska göra gör den, och väldigt bra. För den svenska marknaden är den dock inget alternativ, vilket gör att den hamnar lägst i vårt elsparkcykel test.
Elsparkcykel bäst i test 2024
Elsparkcykeln har kommit att bli ett naturligt inslag på stadens gator. Voi och Lime är exempel på företag som placerat ut elsparkcyklar för uthyrning i städerna, och de har blivit såpass populära att du nästan kan se en vid varje gatuhörn.
Fördelarna med att äga din egen elspark är många, men det kan vara svårt att veta vilken du ska välja. Pris, funktion, design och kapacitet är bara några viktiga saker som spelar in.
Därför har vi gjort ett omfattande test, där vi gått igenom och jämfört 10 olika sparkcyklar utan några tillbehör för att hjälpa dig i ditt val.
Vårt tests 10 bästa elsparkcyklar:
Så gick testet till
Simon Gunnarsson
Jag som utfört detta elsparkcykel test heter Simon Gunnarson och besitter en stor kunskap om elsparkcyklar och elscooters. I detta test har jag lagt hög fokus på ta reda på vilken elsparkcykel som är bäst baserat på vilket behov du som läsare har.
Nedan kan du se i vilka kategorier jag har baserat våra tester efter:
- Elsparkcykel för vuxna
- Elsparkcykel för Barn
- Bästa budgetvalet
- Bästa premiumvalet
- Bäst räckvidd
- Bäst Körkomfort
- Bäst tålighet
När du står inför valet att köpa en elsparkcykel finns det flera aspekter att beakta för att säkerställa att du får mest valuta för pengarna och en produkt som passar dina behov. Här följer en fördjupad genomgång av de viktigaste faktorerna du bör överväga:
1. Pris kontra värde
Även om det kan vara frestande att välja den billigaste tillgängliga elsparkcykeln, visar vårt test att det sällan leder till att du får den bästa produkten för dina behov. En lägre prislapp kan innebära kompromisser med kvalitet, hållbarhet, och säkerhet. Därför är det viktigt att väga priset mot de funktioner och den kvalitet du faktiskt behöver.
2. Batterikapacitet och räckvidd
En av de viktigaste aspekterna av en elsparkcykel är dess batterikapacitet, vilket direkt påverkar hur långt du kan resa på en enda laddning. Titta på specifikationerna för att förstå batteriets livslängd och hur det står sig i relation till din dagliga användning. Ett kraftfullare batteri kan vara dyrare men kan vara värt investeringen för längre pendlingar.
3. Motorstyrka och hastighet
Motorns effekt påverkar både topphastigheten och hur effektivt din elsparkcykel hanterar backar och tyngre laster. Starkare motorer ger ofta en snabbare och mer kraftfull åktur, men de kan också minska batteriets livslängd per laddning och öka den totala kostnaden.
4. Vikt och bärbarhet
Om du behöver bära din elsparkcykel ofta, till exempel för att ta den i trappor eller kollektivtrafik, är vikt och design avgörande. Lättare modeller är enklare att transportera men kan ha lägre batterikapacitet och motorstyrka.
5. Storlek och komfort
Storleken på elsparkcykeln bör passa din kroppsbyggnad för att säkerställa en bekväm åktur. Kontrollera styrets höjd och fotplattans storlek för att försäkra att du kan stå bekvämt. Ergonomi är nyckeln till en njutbar upplevelse, speciellt under längre färder.
6. Laddtid
Laddtiden kan variera avsevärt mellan olika modeller. En elsparkcykel med snabb laddning kan vara mer praktisk om du använder den frekvent och inte har möjlighet att ladda den under långa perioder.
Avslutande rekommendationer
Innan du bestämmer dig för en specifik modell, överväg att läsa recensioner och kundomdömen. Dessa kan ge dig en verklig insikt i hur elsparkcykeln presterar i dagligt bruk. Och glöm inte att kontrollera tillgängligheten av reservdelar och eftermarknadsservice, vilket kan vara avgörande för din långsiktiga användning och nöjdhet.
Att välja rätt elsparkcykel är en investering i din mobilitet. Genom att ta hänsyn till dessa faktorer kan du fatta ett välgrundat beslut som ger dig en pålitlig och njutbar transportform för många år framöver.
Källhänvisning
Testet har genomförts genom att gå igenom och jämföra produktspecifikationer, recensioner och användaråsikter och såklart en hel del provkörningar.
Vi använder endast trovärdiga och verifierade källor som google, trustpilot och facebook och med hjälp av detta har vi kunnat bygga en mycket bra uppfattning om en elsparkcyklarna i kombination med våra egna utförliga tester.
Våra provkörningar och tester har genomförts under sommartid med bra väderförhållanden, testerna har alltså utförts med samma förutsättningar på samma område i Stockholm med uträknade rutter för att bäst mäta elsparkcyklarna batterikapacitet, räckvidd och övriga funktioner.
Bästa elsparkcykel barn?
Simon Gunnarsson2022-10-23T19:39:45+02:00E2S V2 Lite är den bästa enligt vårat elsparkcykel barn bäst i test.
Bästa elsparkcykel vuxen?
Simon Gunnarsson2022-10-23T19:39:29+02:00Enligt oss är E2S V2 den solklara vinnaren för vuxna.
Bästa elscooter 2022?
Simon Gunnarsson2022-10-23T19:39:14+02:00Efter vårt test så är E Wheels E2S V2 våran elscooter bäst i test, men vi lämnar ingen garanti att alla tycker likadant.
Vad kan en elsparkcykel kallas mer?
Simon Gunnarsson2022-10-23T19:38:54+02:00Kärt barn har många namn. Elsparkcykel, el scooter, el kickbike, scooter,
Vilka elsparkcykel regler finns?
Simon Gunnarsson2022-10-23T19:38:03+02:00Den viktigaste är hastighetsgränsen. En elsparkcykel får inte gå snabbare än 20 km/h. Du hittar mer grundlig information om lagar och regler kring elscooters här!