Eltra 67 – Recension och omdöme!

Bild på en recension av Eltra 67

Eltra 67 – Recension och omdöme!

Elsparkcykeln som fungerar lika bra i ur som skur

Eltra 67 är en elsparkcykel som sticker ut från mängden på flera punkter. Inte bara har den en kraftig 500W motor, massiv räckvidd och NFC-lås. Den stoltserar också med en IP67-klassning, vilket innebär att den är helt vattentät. Våra förväntningar är således högt ställda redan innan vi lägger vantarna på vårt exemplar. Frågan är således om Eltra förmår leva upp till dessa. Det är vad vi försöker ta reda på när vi provkör vårt lånade exemplar.

Vårt omdöme

5 / 5 ⭐⭐⭐⭐⭐

För att sammanställa våra upplevelser är det samlade omdömet positivt. Stor körglädje och bekväm åkning ställs i listan över positiva egenskaper.

God byggkvalitet och kraftfull motor likaså. Elsparkcykeln får också beröm för det stora batteriet, IP-klassningen, NFC-låset och den ljusstarka skärmen. Bland de mindre positiva omdömena höra en förhållandevis hög vikt, klumpigt system för hopfällning samt stundtals något ryckig kraftöverföring.

På det stora hela är Eltra 67 en trevlig bekantskap som vi gärna skulle ha spenderat mer tid tillsammans med. Särskilt väl passar den för dig som vill ha en tålig, vattentät elsparkcykel med lång räckvidd och kraftig motor.

✅ POSITIVT

⛔ NEGATIVT

Specifikationer

 
Motor 500w – 800w
Laddtid 4 – 6 tim
Stötdämpning Fram
Hastighetsmätare I displayen
Batteri 36V 16Ah LG Batteri
Räckvidd 50 km
Ihopfällbar Ja
Vikt 22 kg
Lysen Fram och bak med bromsljus samt blinkers.

 

Ett nöje att köra

Förutsättningarna när vi ska ta vår första tur med Eltra 67 är minst sagt gynnsamma. Inte nog med att vi har förunnats sol, klarblå himmel och t-shirtväder har gatorna sopats bara timmarna innan.

Humöret är således på topp redan innan vi ställer oss på stå-plattan. Inte heller blir vi besvikna då vi drog i gasreglaget och susade iväg. Dämpningen på framhjulet bäddar för en behaglig körupplevelse och trumbromsen bak gör att vi stannar förhållandevis kvickt.

När vi kommer till ett lite backigare parti står det också tydligt att det finns kraft så att det räcker och blir över i den rejält tilltagna 500-watts motorn. Inte ens när det bli så pass brant att cyklisterna kring oss börjar flåsa låter motorn särdeles ansträngd.

Det enda vi möjligen har att invända mot är att kraftöverföringen från motorn stundtals känns något ryckig. Om det beror på hur vi rattar elsparkcykeln eller på dess design lyckas vi aldrig riktigt reda ut. Oavsett vilket är det inget som stör vid körning, utan bara något vi noterar vid våra tester.

Snygg, solid och något tung

Sett till byggkvalitet står det inga som helst tvivel om att Eltra 67 är en gedigen pjäs, byggd för att hålla. Allt från hjul, motor och ståplatta till styre och reglage både känns och ser robusta ut.

Dessutom kommer alla viktiga delar med en ip67-klassning, vilket innebär att dessa är helt vattentäta. Kort sagt perfekt för dig som vill kunna glömma elsparkcykeln ute över natten, eller varför inte ta en tur i regnet.

Det solida bygget kommer emellertid med en baksida: En vikt om 22 kg innebär att Eltra 67 inte är någon elsparkcykel som du vill bära några längre sträckor. Å andra sidan är det inte ofta som vi behöver bära elsparkcykeln. Batteriet räcker nämligen upp till femtio kilometers, vilket räcker mer än väl för våra behov.

Vi konstaterar också att Eltra 67 känns något komplicerat att fälla upp och ned. Det beror på att låsmekanismen för fällning kräver en del manuellt pillande, vilket vi först inte förstår.

Batteri, hastighet och prestanda

Eltra 67 levereras med en artificiell maxhastighet om 20 km/h, vilket kan tyckas snålt med tanken på motorn om 500 watt. Genom att ladda ned Eltras egna app på app store eller play store. Via appen går det att låsa upp ett sportläge utan hastighetsspärr. Tycker du om att känna fartvinden i ansiktet rekommenderar vi detta starkt.

Som maximal körsträcka anger Eltra 50 kilometer, vilket är en ansenlig sträcka för en elsparkcykel. Med det sagt påverkas körsträckan förstås också av var och hur du kör. Såväl backig terräng som kyla och höga hastigheter i sportläget ökar batteriförbrukningen. Vid vardaglig körning upplever vi emellertid att batteriet räcker länge och väl.

Vad gäller laddning anger Eltra att du laddar det 16 amperetimmar starka 35-voltsbatteriet fullt på någonstans mellan fyra och sex timmar. När vi testar att ladda vårt låneexemplar tycks dessa siffror stämma väl.

NFC-lås och smarta funktioner

NFC-lås och smarta funktioner

En trevlig detalj hos Eltra 67 är att den utrustats med ett trådlöst NFC-lås. Det fungerar som så att elsparkcykeln endast går att starta om du först ”blippar” den med ett av två medföljande NFC-kort. Smart! Vi kan undra varför inte fler tillverkare lägger till den funktionen.

Eltra 67 är också utrustad med en ljusstark LCD-skärm, vilket visar sig välbehövligt i den gassande vårsolen. På skärmen kan du utläsa de viktigaste uppgifterna såsom hastighet, batterinivå och körläge.

Det exemplar som vi lånar är utrustat med punkteringsfritt däck bak och luftfyllt däck fram. Som tillval vid köp finns dock möjlighet att välja punkteringsdäck också fram, vilket kan vara att rekommendera om du vill slippa punktering på grund av glassplitter eller liknande.

Eltras mobil-app

Eltra har en alldeles egen mobil-app med många smarta funktioner som tillåter dig att följa din körstatistik och låsa upp din Eltra scooter till sin fulla potential. 

Share this post

Comment (1)

  • Erik Reply

    Hej vad gör man om man tappat sitt NFC kort till sin eltra scooter?

    8 april, 2023 at 00:49

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

has been added to your cart.
Checkout